‘De Hanzesteden - toen en nu’ is het credo van deze 455 kilometer lange, grensoverschrijdende route. Een fascinerende fietstocht, in het spoor van Duitse en Nederlandse kooplieden, vol historie en moderniteit. Stroomafwaarts langs bekende rivieren van het Duitse Neuss naar het Nederlandse Harderwijk door mooie natuur en afwisselende landschappen. Beleef de pracht en praal van maar liefst zestien historische handelssteden op een rij. Fiets door middeleeuwse straatjes en over oude kades, voorbij resten van stadsmuren en langs hoge pakhuizen, en ontdek dat de tijd er niet heeft stil gestaan.
Let op! Dit is een 'app only' reis. Alle route informatie krijgt u enkel via een app op uw mobiel.
Aankomst in Neuss. Het hotel is gelegen op een rustige plek, enkele kilometers buiten het centrum van de stad aan de Rijnoever. De fietstocht van morgen voert u sowieso door het hart van Hanzestad Neuss. Bent u vroeg dan kunt u nog een bezoek brengen aan de Altstadt en Königsallee van Düsseldorf.
U bereikt al snel het centrum van Neuss is een levendig, voormalige Hanzestad aan de Rijn met oude pakhuizen, een flinke binnenhaven en historische bezienswaardigheden. Vooral de imposante Quirinus-Münster, die ter gelegenheid van het 800-jarig bestaan door paus Benedictus XVI werd onderscheiden met de eretitel 'basilica minor', is een bezoek waard. Naast deze fraaie kerk ligt het marktplein met verschillende cafés en restaurantjes.
Even voorbij het centrum van Neuss laat de Hanzesteden fietsroute zich van zijn mooiste kant zien: hier loopt hij namelijk langs het Noordkanaal. Hoge bomen omzomen het fietspad, koele lucht stijgt op uit het kanaal en tientallen vogels tjilpen in de takken.
De omweg via Meerbusch is erg vermakelijk, want die voer je door Millionärsland. Meerbusch heeft de hoogste dichtheid van ultra-rijken. Futuristische, volledig van glas voorziene villa's en heerlijk ouderwets ogende cottages - het is moeilijk te beslissen welke je het liefst zou willen bewonen. De route wijkt even kort van de Rijn af om het centrum van Uerdingen te bezoeken. Dit stadje ontving in 1255 al stadsrechten, tegenwoordig is het deel van de dubbelstad Krefeld-Uerdingen. Daarna verder langs Atrop naar Homberg, een stukje Duisburg op de linkeroever van de Rijn.
Vanaf het hotel is het maar een steenworp naar de Friedrich Ebertbrug - de Hansa-fietsroute loopt daarover verder naar Wesel. Achter Duisburg is alles wat groter: op de Rijn varen machtige containerschepen en de Hansa-fietsroute wordt tijdelijk een fietssnelweg. Op vlak grind en met een lichte rugwind gaan de fietskilometers veel sneller dan de Rijn.
Maar zoals altijd verandert het landschap al snel weer en wordt het idyllisch: loslopende schapen bevolken de dijken, blaten en kijken naar de fietsers. Kort voor Wesel wacht de vernieuwde monding van de Lippe op de fietsers. Vanaf de monding van de Lippe leidt het Hanser-fietspad rechtstreeks naar het stadscentrum. Wesel onderging tijdens de Tweede Wereldoorlog een vergelijkbaar lot als Neuss. Architectonische schoonheid viel ten prooi aan de bommen en wat in de naoorlogse jaren inderhaast werd opgetrokken was vooral functioneel. Maar toch: enkele bijzonder mooie gebouwen hebben de tand des tijds overleefd en andere zijn trouw herbouwd.
Na Wesel steek u via een brug de Rijn weer over naar de linkeroever. Daar fiets u door het natuurgebied 'Bislicher Insel'. Een bruggetje over de Oude Rijn brengt u naar Xanten met zijn historische binnenstad en rijk versierde St. Viktorkathedraal. Bezoek zeker het grootste archeologische openluchtmuseum van Duitsland, op de plaats waar in de Romeinse tijd de stad Colonia Ulpia Traiana lag.
Bij het vertrek fietst u nog een keer door het historische centrum van Xanten. En mocht u daar gisteren niet aan een bezoek aan het archeologisch park met de opgravingen van de oude Romeinse stad zijn toegekomen, krijgt u nu een nieuwe kans. Vervolgens komt u langs 2 meren met zwem- en vaargelegenheid. Door het natuurreservaat Reeser Schanz volgt u de Rijn verder stroomafwaarts. De passagiersveerboot 'Rääße Pöntje' brengt u naar het historische Rees, de oudste stad aan de Nederrijn.
Het grootste deel van de middeleeuwse stadsmuren is tot op heden bewaard gebleven, evenals de ronde toren, de molen- en douanetoren en verschillende wachttorens. Hier vindt u ook een van de mooiste Duitse Rijnpromenades, een uitstekende plek voor een welverdiende koffiepauze.
Via de brug bij Rees steekt u de Rijn weer over en passeert u uitnodigende recreatiemeren op weg naar Kalkar & Grieth. In Kalkar kunt u genieten van de middeleeuwse architectuur, de huizen met trapgevels rond het marktplein, het mooie stadhuis en de oude hoflinde.
Na Grieth passeert u de langste hangbrug van Duitsland, de 'Gouden Poort van de Nederrijn', op weg naar Emmerich. In de oude Hanzestad kunt u deze avond over de mooie Rijnpromenade wandelen.
Uw start met een mooie kronkelige route door de Ooijpolder. Na het plaatsje Ooij komt u de leuke koffieplek De Thornsche Molen tegen. Het terras biedt mooi zicht op de oude molen. Via Duitsland fietst u naar Millingen aan de Rijn. Verderop in het boekje staan de vaartijden van het pontje bij Millingen, controleer deze goed. Mocht u toch even op het pontje moeten wachten, rust dan uit in het naastgelegen Restaurant De Gelderse Poort. U fietst daarna door het Rijnstrangengebied over oude dijkjes bij Aerdt en Pannerden naar Loo. Daar neemt u het pontje naar Huissen en fietst u langs de Rijn naar Arnhem.
Vanuit Nijmegen is ook een 10 km kortere route langs de Waal, Kasteel Doornenburg met de “Duizendjarige Eik” en de pont bij Pannerden mogelijk. U moet deze kortere route sowieso volgen als het pontje bij Millingen aan de Rijn door hoogwater of ander extreem weer niet vaart.
Het kan voorkomen dat door hoogwater enkele plekken op de route niet toegankelijk zijn en/of dat de autoveer Doornenburg-Pannerden en de autoveer bij Huissen niet vaart. Volg in dat geval de alternatieve hoogwater versie. U mist dan het Rijnstrangengebied.
Na nog een laatste stukje Waaldijk fietst u door het nieuwe landschapspark Lingezegen. Hier lag 2000 jaar geleden de ‘Limes’, de noordelijkste grens van het Romeinse Rijk. De informatieborden langs het pad vertellen u daar meer over. Na Elst volgt Driel waar u met een pontje de traag stromende Nederrijn oversteekt. Eenmaal in Arnhem, kunt u aan de Rijnkade, met zicht op de beroemde John Frostbrug, het ‘Airborne at the Bridge’ museum bezoeken, dat handelt over de Slag om Arnhem tijdens de Tweede Wereldoorlog, bezoeken. In het uitgestrekte, groene Sonsbeekpark, gelegen aan de rand van de stad, is het prima pauzeren. Na Arnhem verruilt u de Nederrijn voor de IJssel, en fietst u over dijkjes met uitzicht op de uiterwaarden.
Al snel komt de kerktoren van Doesburg in zicht. Via de sluizen steekt u uw vierde rivier over, de Oude IJssel en eindigt tenslotte in het monumentale stadje Doesburg, met zijn vele winkeltjes, galerieën en musea. Bezoek het Mosterdmuseum of het Glasmuseum Lalique, maar strijk eerst neer bij het ‘Stadsbierhuys de Waag’, Nederlands oudste herberg, in het hart van de stad, en probeer hier de alom bekende mosterdsoep of kies voor het hippe ‘Arsenaal’ met zijn groene, ommuurde terras, gevestigd in een fraai Middeleeuws bouwwerk dat zo’n tweehonderd jaar dienst deed als wapenopslagplaats.
Vandaag volgt u vooral de hoge dijken langs de IJssel en geniet van de ganzen in de uiterwaarden, de zilverreigers in de wei en de zwaluwen boven uw hoofd. Schepen snijden door het snelstromende, glinsterende IJsselwater. Op deze heerlijke dagtocht bereikt u eerst het kleine, fotogenieke Bronkhorst, dat met zijn klinkerstraatjes en boerenwoninkjes een uitstekende koffiestop blijkt te zijn. Weer eenmaal onderweg ziet u al in de verte de contouren van Hanzestad Zutphen. Wandel hier door het historisch centrum en trakteer uzelf op een lunch bijvoorbeeld in het prachtige ‘Oude Bornhof’.
U fietst verder voorbij de wat hoger gelegen boerderijen, langs weitjes met grazende koeien, statige boomrijen en dichte heggen. Het wordt wat bosrijker en u passeert enkele landgoederen. Hoog boven het landschap prijkt de toren van 13e-eeuwse Slot Nijenbeek. Liefhebbers van moderne kunst nemen natuurlijk even de pont naar het schitterende museum ‘More’ in Gorssel. Het silhouet van de imposante Lebuïnuskerk geeft aan dat u Hanzestad Deventer nadert.
U kunt kiezen uit een langere (59 km) en kortere (44 km) route. De kortere versie steekt bij Gorssel de IJssel over met een pontje en gaat dan naar het hotel in het zuiden van Deventer. U komt dan niet door het centrum van Deventer (wel de volgende dag). De langere route blijft de westoever van de IJssel volgen steekt de IJssel oever langs de spoorburg in Deventer, waneer u het hele centrum van Deventer doorkruist. Als het pontje bij Gorssel niet vaart (bij te hoog of te laag water of om andere redenen), volg dan sowieso de langere route.
Vandaag gaat u verder noordwaarts langs de IJssel. Heeft u dat gisteren nog niet gedaan, neemt u dan de tijd om Deventer te verkennen. Deze Hanzestad is behalve om haar historische centrum met zijn vele boekwinkels en kunstgaleries, ook bekend om de befaamde Deventer koek, een lokale delicatesse uit 1595. Ga om deze zelf te proeven naar de Deventer Koekwinkel (Bussink) op het prachtige Brinkplein. De tocht brengt u na Deventer door de spectaculaire uiterwaarden waar u volop tekenen ziet van modern Nederlands waterbeheer. Na een bezoek aan het kleine Hanzestadje Hattem steekt u de rivier over naar Zwolle. Omringd door vier rivieren, is Zwolle altijd een druk verkeersknooppunt geweest dat vele handelaren en reizigers aantrok. U vindt in deze prachtige stad overblijfselen van de middeleeuwse omwalling en talrijke andere monumenten uit de tijd dat Zwolle lid was van de Hanze.
Let op: Als door hoog water alle pontjes uit de vaart zijn, volgt u na Olst de alternatieve route zonder pontjes. Beide versies zijn ongeveer even lang (48 km) en hebben allebei hun charme, u zou ze eigenlijk allebei willen fietsen.
U laat de Zwolse hectiek achter u en volgt de rivier Zwartewater. Langs de kronkelende dijkjes van de rivier is het heerlijk fietsen. De mooie vergezichten over de moerassige uiterwaarden staan voor op en top genieten. Waarschijnlijk ziet u onderweg een verscheidenheid aan vogels zoals kieviten, de visdief en de bruine kiekendief. Via het charmante pontje 'Haersterveer' - luid de bel en de schipper trekt u handmatig de Overijsselse Vecht over die u volgt naar het Hanzestadje Hasselt. Neemt u zeker de tijd om dit charmante stadje met zijn zeventig rijksmonumenten te bezoeken. De fraaie panden getuigen van de rijkdom die de Hanze bracht. Hasselt was een doorvoerpunt voor goederen die de rivieren afvoeren en op zeeschepen werden geladen die de Zuiderzee overstaken naar bevriende Hanzesteden aan de Noord- en Oostzee. Vervolgens maakten verschillende goederen dezelfde reis weer terug.
De volgende parel in deze route is het mooie stadje Genemuiden. In de loop van eeuwen heeft Genemuiden zich opgewerkt tot de tapijt- en kunstgras (voetbalvelden) stad van Nederland. Tot besluit van deze tocht door de IJsseldelta kronkelt u door het lege Zwartewaterland tussen het Ganzendiep en het Zwartemeer, hopelijk werkt de wind hier in uw voordeel. U komt Kampen binnen over de stadsbrug met zijn karakteristieke heftorens. Vanwege de ideale ligging aan de IJssel en de Zuiderzee was Kampen tussen de 13e en 16e eeuw een van de rijkste en machtigste Hanzesteden. Veel van de bloeiende geschiedenis van Kampen is nog steeds te vinden in het centrum van deze stad.
In de voormalige tabaksstad Kampen bewonder je nog even de restanten van de 14e eeuwse stadsmuur voor je richting het water fietst. Langs het Dronten- en Veluwemeer voert de route naar het eeuwenoude, pittoreske vestingstadje Elburg. Na Elburg verruil je kust en polder voor het binnenland. Vanaf Nunspeet kun je genieten het coulisselandschap aan de rand van de Veluwe. Als u genoeg tijd heeft, volg dan de 6 km langere route door de Harderwijker Bossen en het woestijnachtige duinengebied Het Beekhuizerzand. Soms een beetje heuvel op dan weer ontspannen naar beneden. Misschien zie je onderweg nog herten of zwijnen. Wat is de Veluwe toch mooi!
Eindstation van vandaag is het mooie, gezellige Harderwijk. Ooit was het een bruisende Hanzestad en een bloeiende vissershaven aan zee - maar nu ligt het aan een meer met uitzicht op een polder!
Na het ontbijt eindigt uw fietsvakantie.
Start:
Zaterdag of zondag van mei tot eind september
Prijs p.p. | € | |
2-persoonskamer, ontbijt | 1,295.00 | |
1-persoonskamer, ontbijt | 1,845.00 | |
Extra nacht tweepersoonskamer (logies/ontbijt) | 80.00 | |
Huurfiets (d/h) | € | |
Kinderfiets | 180.00 | |
Hybride | 200.00 | |
Elektrische fiets | 360.00 | |
Extra service | € | |
Kinder zitje | € 12.00 x 10 | 120.00 |
Fiets diefstalverzekering | € 3.00 x 10 | 30.00 |
E-bike diefstalverzekering | € 6.00 x 10 | 60.00 |
Extra bagage | € 5.00 x 10 | 50.00 |
Aanhangfiets | € 11.00 x 10 | 110.00 |
Kinderkar | € 24.50 x 10 | 245.00 |
Fietshelm | per stuk | 10.00 |
SGR | per stuk | 5.00 |
Hieronder staan de accommodaties die wij standaard boeken voor deze reis. Ze zijn zorgvuldig door ons geselecteerd en ingesteld op fietsers. Alle kamers zijn voorzien van douche of bad en toilet. Mocht één van de hotels zijn volgeboekt, dan proberen wij een vergelijkbaar alternatief te boeken waar mogelijk.
Bij het selecteren van de hotels proberen wij zo veel mogelijk rekening te houden met een veilige afgesloten fietsenstalling. Echter kunnen we dit niet bij alle hotels garanderen en is dit mede afhankelijk van het aantal fietsen van andere hotelgasten.
Als u niet zelf uw eigen fiets mee wenst te nemen, kunt u bij ons een fiets huren. Onze toerfietsen zijn 24-versnellingen. Hieronder vindt u alle informatie over onze huurfietsen.
Bij uw eerste hotel staan uw huurfietsen voor u klaar. De receptiemedewerkers van het hotel geven u de sleutels van uw fietsen en wijzen u naar de fietsenstalling. Alle fietsen zijn voorzien van kettingsloten.
Waarom Nederlanders geen helm dragen!
Onze hybride fietsen hebben 24-versnellingen met handremmen.
De hybride fiets weegt ca. 16,5 kilo.
De e-bikes hebben een kleine elektromotor en accu, die bij de hotels opgeladen kunnen worden. U moet nog steeds trappen: een e-bike maakt het trappen alleen veel gemakkelijker. Enige ervaring met e-bikes wordt aanbevolen, omdat de fietsen sneller accelereren en zwaarder zijn dan gewone fietsen (door de elektromotor). Een e-bike weegt ca. 25 kilo. De actieradius op een volle batterij is +/- 100 KM. Voor de e-bike adviseren wij een minimale hoogte van 160 cm.
Voor kinderen met een lichaamslengte van tenminste 125 cm hebben wij ook kinderfietsen beschikbaar (deze zijn 24”of 26” voor kinderen die groter zijn dan 140 cm).
Een kinderfiets heeft handremmen en ten minste 7-versnellingen.
De maximale lichaamslengte voor een kinderfiets is 155 cm.
24" kinderfiets:
26" kinderfiets:
Dutch Biketours verzorgt geen waterflessen of bidons. Daarnaast kunnen wij ook niet garanderen dat er een bidonhouder op de fiets zit. U ontvangt altijd één fietstas, dus u kunt uw bidon altijd in uw fietstas opbergen.
Al onze huurfietsen hebben een fietsbel.
Eén fietstas is inclusief bij onze standaard hybride fietsen en e-bikes.
Hoogte: 42 cm
Diepte voorkant naar zijkant: 17 cm
Breedte bovenkant: 32 cm
Breedte onderkant: 23 cm
Inhoud: 20 liter
De fietstassen hebben een gemakkelijk click-on/click-off systeem. De fietstassen zijn waterdicht, zodat uw spullen droog zullen blijven.
Al onze huurfietsen hebben voor- en achterverlichting. Wanneer u op het knopje op de lamp drukt, zal deze drie keer flitsen. Dit betekent dat de verlichting automatisch aan gaat zodra het donker wordt.
Als u nogmaals drukt, flitst de lamp één keer en zijn de lampen uitgeschakeld.
Helmen zijn niet verplicht in Nederland, maar kunnen gehuurd worden voor € 10,- per stuk.
Beschikbare maten: Volwassenen: 54 - 61 cm, Kinderen: 50 - 55 cm (alleen voor kinderen vanaf 5 jaar).
Voor kinderen tot 30 maanden oud (max. 15 kilo) is het mogelijk om een voorzitje te huren. Dit is niet mogelijk bij e-bikes, in verband met de display van de fiets.
Voor kinderen ouder dan 30 maanden (max. 22 kilo) is het mogelijk om een achterzitje te huren. Dit is ook mogelijk bij een e-bike.
De prijs voor beide type zitjes is € 5,- per dag.
Al onze huurfietsen komen met reguliere pedalen, dus geen click- of SPD pedalen.
Al onze huurfietsen hebben een quickrelease systeem. Hierdoor wordt het aanpassen van de hoogte van de sturen en zadels gemakkelijk en heeft u geen gereedschap nodig.
Al onze huurfietsen voor volwassenen hebben handremmen.
Er wordt een klein bandenplaksetje meegeleverd, welke u kunt vinden in uw fietstas. Wanneer een huurfiets een ander probleem heeft, raden wij u altijd aan om naar een fietsenmaker te gaan of om het noodnummer voor fietspech te bellen. Dit laatste telefoonnummer vindt u in uw reisbescheiden, indien u deze service heeft bijgeboekt.
Onze huurfietsen hebben een insteekslot (een kabelslot dat aan het ringslot van de fiets vastzit, zie afbeelding).
U moet uw fietsleutel een kwartslag draaien, de pin van het kabelslot uit het ringslot halen en deze vastmaken om een paal/hek etc.
Wanneer u de pin weer terugsteekt in het ringslot, dient u het ringlsot vervolgens op slot te zetten zoals u gewend hebt en beide sloten zullen op slot zitten.
Zadels kunnen gemakkelijk in hoogte versteld worden zonder gereedschap, zie 'Quickrelease'.
De zadels hebben geen gelcover.
We hebben een beperkt aantal tandems beschikbaar op aanvraag.
Tandems zijn geschikt voor twee volwassenen.
De framemaat van de tandems zijn 48 cm.
We gebruiken voornamelijk het model Victoria Spezial 8.7.
Deze tandem heeft 24-derailleur versnellingen of nuvinci versnellingen.
De hoogte van de sturen kan niet worden aangepast.
We hebben een beperkt aantal familietandems beschikbaar op aanvraag.
De familietandems hebben 7-versnellingen en zijn geschikt voor één volwassene en één kind van tenminste 125 cm groot.
Een aanhangfiets is een goed alternatief voor kinderen tussen ca. 100 cm en 125 cm groot. Kinderen kunnen zelf fietsen op hun eigen tempo, maar hoeven zich niet bezig te houden met het overige verkeer.
De aanhangfiets is niet voor alle reizen beschikbaar.
Een kinderkar kan gebruikt worden voor maximaal twee kinderen van maximaal 100 cm en maximaal 35 kilo in totaal.
Wij gebruiken voornamelijk de XLC Duo 2 kinderkar.
Een kinderkar is niet mogelijk in combinatie met een e-bike.
Lekker fietsen en veel kilometers fietsplezier, dat wensen we u toe. Maar helaas is er een kans (hoe klein ook) op pech onderweg. Daarom is er nu de pech-onderweg-service via onze partner ANWB pechhulp. Deze service is €4 per fiets per dag. U ontvangt een pechpas waarmee u als het ware altijd uw fietsenmaker bij de hand heeft, die u in geval van pech kosteloos verder helpt. Bij eigen fietsen betaalt u alleen de nieuwe onderdelen, bij huurfietsen dragen wij zorg voor de betaling.
De Pechhulppas geeft recht op kosteloze reparatie bij pech onderweg. Kan uw fiets op de pechlocatie niet gemaakt worden of kunt u niet meer verder fietsen, dan vervoert ANWB u en uw rijwiel.
Fietst u samen met iemand anders, dan vervoert ANWB ook uw reisgenoot en diens fiets (max. 1 extra persoon). Samen uit, samen thuis!
Wilt u uw fiets verzekeren tegen diefstal?
Dat kan. Dit kost €3,- per dag per standaard hybride fiets.
Voor een e-bike, premium fiets of race fiets kost dit €6,- per dag per fiets.
Zie ook de voorwaarden voor huurfietsen.
Als een huurfiets gestolen wordt of beschadigd raakt, houden we de gast verantwoordelijk.
Als uw verzekering deze zaken niet vergoed, dient u de eventuele kosten zelf te betalen.
Artikel 1 Huursom
De huursom is bepaald aan de hand van het bij de boeking geldende tarief of is naderhand overeengekomen. De tarieven staan vermeld op de website van Dutch Biketours.
Artikel 2 Betaling
a. De huursom evenals alle andere te zake van de huurovereenkomst verschuldigde bedragen dienen vóór de beschikbaar stelling van de fiets(en) te zijn voldaan
b. Indien de huurder door welke oorzaak dan ook geen gebruik kan maken van de fiets(en) draagt de verhuurder voor de daaruit voortvloeiende kosten en schaden geen aansprakelijkheid.
c. In het geval in het vorige lid bedoeld blijft de huurder verplicht de volledige huursom en eventuele andere in de (af-)rekening vermelde bedragen te voldoen, in overeenstemming met de reisvoorwaarden van Dutch Bike Tours tenzij hij met betrekking tot de huursom aantoont, dat het niet kunnen gebruiken van de fiets(en) een gevolg was van een defect dat al aanwezig was bij de aanvang van de huurperiode.
Artikel 3 Huurperiode
a. De huurperiode is de periode gelegen tussen de tijdstippen van aanvang (dag van aankomst) en einde (dag vóór vertrek) van de fietsvakantie, conform de boekingsbevestiging.
b. Verlenging van de huurperiode kan slechts plaatsvinden na toestemming van de verhuurder en wel tegen de (verlengings-)tarieven als bedoeld in artikel 1.
c. Tussentijdse inlevering van de fiets(en) doet de huurovereenkomst eindigen zonder dat recht op vermindering van de in het contract vermelde of de wegens verlenging vermeerderde huursom bestaat.
d. De fiets(en) moet(en) bij het uitgiftehotel worden ingeleverd uiterlijk op de in de betreffende boekingsbevestiging overeengekomen periode.
e. Zijn de fiets(en) niet binnen de overeengekomen huurperiode bij het beginhotel ingeleverd, dan loopt de huur door tot het tijdstip dat de fiets(en) wordt (worden) ingeleverd of door de verhuurder is (zijn) ontvangen, tegen de tarieven als bedoeld in artikel 1, vermeerderd met een boete van € 25,00 voor elke dag dat de fiets(en) te laat wordt (worden) ingeleverd of ontvangen zijn en onverminderd het recht op vergoeding van eventuele door de verhuurder te lijden kosten en schaden.
f. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid heeft de verhuurder in dat geval het recht om de huurovereenkomst ontbonden te verklaren zonder rechterlijke tussenkomst en de teruggave van de fiets(en) onverwijld te vorderen of deze terug te nemen waar en bij wie de fiets(en) zich ook bevindt (bevinden). Deze bevoegdheid heeft de verhuurder ook indien de huurder enige voorwaarden van de huurovereenkomst niet naleeft.
Artikel 4 Gebruik
a. De fiets(en) mag (mogen) slechts gebruikt worden overeenkomstig hun normale bestemming en door de in het huurcontract genoemde berijders(s). De fiets(en) moet(en) bij verhuurders adres schoon worden ingeleverd in de staat waarin de fiets(en) werd(en) ontvangen.
b. De huurder dient als een goed huisvader voor de fiets(en) te zorgen. Zo dient huurder alle voorzorgsmaatregelen te treffen tegen beschadigingen, verlies of diefstal.
c. De fiets(en) mag (mogen) niet gebruikt worden op het strand of op zandpaden in de duinen, behalve wanneer geen gebruik gemaakt kan worden van verharde paden en/of wegen.
Artikel 5 Schade, verlies en diefstal
a. De huurder is aansprakelijk voor beschadigingen aan of verlies van de fiets(en) of onderdelen daarvan, zomede van fietssleutels en ketting(en)/sloten, tegen bedragen welke door de verhuurder naar normale normen worden vastgesteld,. De fiets(en) is (zijn) niet verzekerd tegen aansprakelijkheid- of cascoschade.
Artikel 6. Verzekering tegen diefstal
a. De fiets(en) kan (kunnen) verzekerd worden tegen diefstal. Verzekerd is: Schade door diefstal van de fiets, evenals schade aan de fiets als gevolg van die diefstal. Schade ten gevolge van een poging tot diefstal of diefstal van onderdelen is niet verzekerd.
Artikel 7. Premie
a. De premie voor de diefstalverzekering bedraagt € 3,00 per dag per standaard hybride fiets.
Voor een elektrische fiets, premium fiets of racefiets € 6,00 per dag per fiets. Het in rekening te brengen aantal dagen is in overeenstemming met het aantal fietsdagen zoals vermeld in de boekingsbevestiging.
Artikel 8. Aansprakelijkheid
a. Heeft de huurder vooraf geen fietsverzekering bij de verhuurder afgesloten dan is de huurder volledig aansprakelijk voor het bedrag welke door de verhuurder naar normale normen worden vastgesteld.
b. Heeft de huurder wel een diefstal verzekering bij de verhuurder afgesloten, maar de huurfiets niet met het vaste slot op slot gezet, kan aan de verhuurder niet het originele fietssleuteltje overhandigen en kan een door de politie opgemaakt proces-verbaal niet overleggen, dan is de huurder volledig aansprakelijk voor het bedrag welke door de verhuurder naar normale normen worden vastgesteld.
Artikel 9. Kosten tijdens huurperiode
Alle lasten en belastingen ter zake van de fiets(en) is (zijn) voor rekening van de huurder. Evenzo zijn voor zijn rekening alle kosten aan het gebruik daarvan verbonden, zoals stalling, onderhoud en reparaties.
10 overnachtingen inclusief
3/4 Sterren hotels
Toeristenbelasting inbegrepen
Ontbijt altijd inclusief en 1 diner in Doesburg inclusief.
Mogelijkheid tot het huren van fietsen
7-dagen per week service hotline
Bagage vervoer inclusief
Neuss Hbf, Harderwijk
Kosten bewaakt parkeren bij Hotel Crowne Plaza, Neuss: 16€ per dag.
Routekaarten en toeristische informatie zijn voor deze reis alleen beschikbaar met de navigatie-app. Er zijn geen papieren kaarten/informatie beschikbaar voor deze reis.
Eventuele veerovertochten zijn niet inclusief
De dichtstbijzijnde luchthaven is Düsseldorf (DUS)
Neuss en Harderwijk hebben een eigen treinstation.
Als u met de trein terug wilt reizen, kunt u 5 keer per dag vertrekken met slechts 2 x een overstap.Vanuit Harderwijk neemt u de sprinter naar Utrecht Centraal. Vanaf Utrecht Centraal gaat u naar Düsseldorf Hbf, hier stapt u over op de trein naar Neuss Hbf.